The little mermaid

21 februari 2024 - Cape Saint Francis, Zuid-Afrika

Nou ja, little... Dat ook weer niet, maar mermaid, oftewel zeemeermin, dat dan weer wel. Gisteren verbaasde ik manlief al in de ochtend door hem te vragen om te gaan zwemmen, in plaats van andersom. Normaal gesproken moet hij me overtuigen om mee te gaan, maar gisteren was andere koek. Ik zat buiten m'n koffietje te drinken en had ineens zin in te gaan zwemmen in de zee. Dat water, die temperatuur is zo heerlijk!

Afijn, badpak en zwembroek aan en off we went. Ideaal is het hier wat dat betreft. Je doet je zwemkleding aan, jurkje erover heen, slippers aan, handdoek in de hand en lopend naar het strand. Want we zijn er letterlijk in 10 minuten.

Eenmaal aangekomen op het strand kijkt Glen altijd even, waar het het minst heftig is qua golven en stroming. Aangezien ik nog een beginner ben qua zwemmen in de zee en dan niet zomaar een zee, zoals we die in Nederland hebben. In mijn beleving is een oceaan net wat anders, maar dat kan ook aan mij liggen. We besloten wat naar rechts te lopen vanaf de strandopgang, daar leek het het meest ideaal. Toen we kniediep stonden bleek de stroming wel heel heftig te zijn. Dat gevoel, dat je vel er vanaf getrokken wordt. Nou ja, dat klinkt wel heel luguber, maar ja, zo voelde het. Ik ging even met mijn hele lijf onder en werd meteen meegetrokken, bizar hoe sterk de stroming kan zijn. Terug naar de kant en even kijken naar een ander plekje.

Iets verderop vonden we dat plekje. Nog steeds behoorlijk wat stroming, maar deze was prima te doen. En dan heb ik natuurlijk altijd mijn lifeguard bij me, die meteen roept wanneer ik te ver ga. My goodness, het was zo heerlijk! Het verfrissende water, het meegaan met de golven en de stroming.

Later toen we weer thuis waren zei ik tegen Glen, dat het net voelt alsof je weer een kind bent. Gewoon blij zonder je zorgen te maken over iets of iemand. Klinkt misschien raar, dat de zee dat voor elkaar krijgt, maar misschien is het ook wel weer logisch. De zee is de plek waar je letterlijk voelt dat je mee kunt gaan op de golven en waar je juist niet moet tegenstribbelen. Just go with the flow wordt dan wel heel letterlijk.

's Middags nog even naar een winkeltje in het dorp, waar ze allerlei natuurlijke produkten verkopen. Fijn, dat ik dat ontdekt heb. Hier in Zuid-Afrika kookt namelijk vrijwel iedereen met zonnebloemolie en als er iets is wat ik niet wil is het dat. Zonnebloemolie lijkt allemaal heel gezond, want natuurlijk van de zonnebloemetjes, maar wanneer het verhit wordt, komen er juist veel stoffen vrij die je niet in je lijf wilt. In Nederland koken we altijd met olijfolie, maar hier is alleen maar extra virgin olie en die is voor salades. Tenminste, dat heb ik altijd geleerd.

We kwamen al snel bij macadamia oil, die ook wanneer het verhit wordt goed blijft. Klinkt misschien overdreven wanneer je er niet zo mee bezig bent wat je in je lijf gooit, maar dat is iets wat ik sinds jaren doe en ik heb er al veel baat bij gehad. Het maakt echt verschil wanneer je kijkt wat je eet en drinkt is mijn ervaring.

's Middags wilde Glen even met zijn surfski de zee op en ik besloot te gaan lopen over het strand en hem na zijn paddelen daar te zien. Voor de zekerheid had ik een rugzakje meegenomen met mijn bikini. You never know...

Kingy Beach

Toen ik na mijn wandeling aankwam bij Glen was ik inderdaad blij dat ik m'n bikini meegenomen had. De wandeling over het strand was best pittig deze keer. Er was geen hard stukje zand te vinden, zelfs niet dichtbij het water, dus iedere stap was een soort van struggle in de hitte. Op het heetst van de dag zorgen we eigenlijk altijd dat we uit de zon blijven, maar zelfs aan het einde van de middag was het nog erg warm. Maar goed, je hoort mij niet klagen hoor, ik weet dat iedereen in Nederland er een moord voor zou doen ;)

Even omkleden in het hokje van de lifeguards, waar nu niemand was en hop daar ging ik, alweer de zee in. De golven waren ideaal voor bodysurfen zei Glen, dus dat moesten we dan toch maar eens proberen. Eerst even wennen aan de temperatuur en de golven, maar dat duurde niet lang. Voor de tweede keer die dag verbaasde ik manlief, toen ik een golf zag aankomen en klaar ging staan om met die golf mee te gaan "bodysurfen". Tja, zelfs na 51 jaar kun je nog dingen leren en zijn de wonderen de wereld nog niet uit.

Het was oprecht zo leuk! Ik had de smaak te pakken en samen met Glen heb ik meerdere golven "gepakt", zoals dat dan heet. Zo leuk ook, om dat samen te doen. Iedere keer keek ik even naar rechts en zag dan het blije koppie van Glen. En later vertelde hij me ook, dat hij me lange tijd niet zo blij had gezien. Twee blije koppies, wat wil je nog meer.

Toen we uit het water kwamen, zagen we een ouder koppel lopen, die blij werden van ons. Zo leek het tenminste. Alsof zij ook weer even terug in de tijd gingen toen ze nog wat jonger waren. Dat laat je maar weer zien, dat je moet genieten van iedere dag en kansen moet grijpen, wanneer je ze krijgt.

Het was zo lief hoe hij haar hielp omhoog te komen van het strand, het lopen ging niet meer gemakkelijk, maar samen kwamen ze er wel. We hebben een halfuurtje met ze staan praten en het was zo leuk hun verhalen te horen. Over wat zij deden toen zij nog zo "jong" als ons waren. De man vroeg of Glen nog een keertje het water in kon gaan met zijn surfski. Hij had dat vroeger ook veel gedaan en vond het zo mooi om te zien. Natuurlijk wilde hij dat wel doen, dat hoef je hem geen twee keer te zeggen. Ik bleef achter met de twee oudjes en toen Glen weer terug was besloten we naar huis te gaan.

Het was tijd voor een biertje voor Glen en een glas heerlijke rode wijn voor mij. We houden van ons glaasje 's avonds, maar niet teveel. Dat is wat we ons voorgenomen hebben en dat gaat prima. Maximaal twee glaasjes en daarna is het weer tijd voor water of thee. Nog even mijn serie gekeken op Netflix, die ik eigenlijk te eng vind, maar toch interessant genoeg om te volgen. Voor de geinteresseerden: Killing Eve heet het.

Daarna was het tijd voor een welverdiende nachtrust en aangezien er weer harde wind voorspeld was deze keer met oogmasker en oordoppen. Het heeft prima gewerkt, geslapen als een roos!

Maak er een mooie dag van vandaag,
Liefs Ingrid

1. Franka:
    21 februari 2024
    Ingrid wat heerlijk om elke keer jouw en Glen's blogs te lezen.❤️
  2. Glen & Ingrid Potgieter:
    21 februari 2024