Weer een nieuwe week

4 maart 2024 - Port Elizabeth, Zuid-Afrika

Het is maandagochtend en het is nog vroeg. Tenminste, wanneer je vakantie/vrij hebt is 7 uur redelijk vroeg. Maar ik weet niet beter, dan dat mijn inwendige wekker iedere ochtend rond 6 uur wakker wordt. Uitslapen? Ik weet echt niet wat het is. De enige dagen, dat ik uitslaap ben ik ziek, zwak of misselijk.

Ik zit me nu te bedenken, dat we morgen al 4 weken weg zijn van huis. En ik moet jullie eerlijk bekennen, ik ben het nog lang niet beu. Dat ik me hier goed voel, wist ik natuurlijk al vanaf de eerste keer, dat ik met Glen mee ging hier naartoe om voorgesteld te worden aan de familie. Wat een verhaal was dat ook joh!

Het begin van onze relatie ging zeg maar in een sneltreinvaart. Toen ik bij de chiropractiepraktijk ging werken, waar ik Glen leerde kennen zat ik nog in een andere relatie. Die kabbelde al wat jaartjes voort, achteraf zijn we denk ik vooral getrouwd, omdat dat nu eenmaal hoorde op een gegeven moment. Samenwonen was wel okee, maar er moest dan toch eigenlijk wel een huwelijk komen. Dan pas was het echt okee. Welkom in katholiek Zuid-Nederland.

Ik had toen ook een veel te romantisch beeld van een bruiloft en getrouwd zijn. Zag me al zolang in die witte jurk en nee, het ging niet altijd ideaal tussen mijn ex en mijzelf, maar he, wanneer we getrouwd zijn, dan verandert alles. Dacht ik. Niet dus...

Anyway, op een dag had ik mijn eerste werkdag bij Chiropractie Rugcentrum in Weert en die dag veranderde alles. Ik zal nooit meer vergeten, dat ik achter de balie zat en Glen uit een van de behandelkamers kwam lopen. Hatsa! Bam! Liefde op het eerste gezicht? Voor de critici onder jullie: ja, dat bestaat ;). Ik dacht eigenlijk meteen: "oeps, ik heb een probleem geloof ik" en later bleek, dat Glen precies hetzelfde dacht.

Ik zal jullie niet met alle details lastigvallen, maar het kwam er uiteindelijk op neer, dat ik niet anders kon dan opbiechten aan de ex dat ik verliefd was geworden op iemand anders. En met die iemand anders ben ik inmiddels bijna 22 jaar gelukkig getrouwd en zijn we papa en mama geworden van twee fantastische meiden. Het was een hele hobbel toen, maar wat ben ik blij, dat ik die hobbel genomen heb.

Anyway, ik raakte vrij snel zwanger van Bo en ik had de familie in Zuid-Afrika nog nooit gezien. Dus, snel nadat bleek dat ik zwanger was, tickets geboekt, om iedereen te ontmoeten. Jullie snappen, dat ik enigszins zenuwachtig het vliegtuig instapte en dat was niet van de vliegangst. Wat zouden ze van me vinden? Zou mijn Engels wel goed genoeg zijn?

Al die stress bleek achteraf totaal ongegrond. Toen we aankwamen op het vliegveld in Port Elizabeth stond de hele familie te wachten en kwam ik in een warm bad met knuffels en een welkom, waardoor ik me vanaf het eerste moment thuis heb gevoeld. Toen we bij mijn schoonouders thuis kwamen, had mijn schoonmoeder al babykleertjes klaarliggen voor onze spruit. Mijn Engels was in het begin in zoverre een probleem, dat ik niet durfde te praten. Hahahaha, ik heb die eerste keer volgens mij alleen yes, no en maybe gezegd. Ook dat is helemaal goedgekomen. Ook thuis spreken Glen, ik en de kinderen naast Nederlands ook Engels.

Dus wanneer ik nu in Zuid-Afrika kom spreek ik gewoon Engels en dat gaat inmiddels als vanzelf. Soms denk ik zelfs in het Engels haha. Okee, je zult altijd horen, dat ik een Nederlander ben, die Engels spreekt, maar goed. Kleinigheidje hou je altijd zullen we maar zeggen toch?

Inmiddels zijn we weer voor een paar dagen in Port Elizabeth en hebben we gisteren een oom en tante van Glen bezocht, die we al wat jaartjes niet meer gezien hadden. We kwamen onverwachts, dus het was leuk de verraste gezichten te zien. Het waren een gezellige twee uurtjes, waarna we weer helemaal op de hoogte waren van elkaars leven.

Daarna even spullen bij J & T afzetten en door voor een lunch, deze keer in de Boardwalk in Port Elizabeth. De laatste keer dat ik er was waren het vooral leuke boetiekjes met in het middenplein een grote vijver. Toen we nu aankwamen herkende ik het totaal niet meer. Helemaal verbouwd tot een mall met wat winkels van grote merken en vooral veel eettenten. Zakelijk gezien zal het een vooruitgang zijn, mijn gevoel zei iets anders. Ik houd namelijk veel meer van boetiekjes en leuke koffietentjes, maar dat is op deze plek verleden tijd. De lunch was overigens heerlijk en gezellig, maar ik weet niet of we daar nog terug zullen gaan.

Onze koffie na het eten wilden we graag ergens anders gaan drinken en uiteindelijk kwamen terecht bij een heel klein koffietentje in het kleine winkelcentrum, waar we in de eerste jaren dat we hier samen kwamen vaak naartoe gingen. Het ouderlijk huis van Glen stond in dit deel van PE, Summerstrand. Aan dit koffietentje hebben we trouwens een van de mooiste herinneringen van de jaren, dat we altijd met onze meisjes op vakantie gingen hier naartoe. Ze waren gek op de coffee milkshake daar en de meiden, die er werkten waren helemaal weg van ze. Wanneer we na een jaar weer terugkwamen wisten ze nog precies, dat het die schattige twee meisjes uit Nederland waren. Mooie herinneringen dus, zo cute en wanneer we daar zijn, denken we altijd weer daaraan.

Toen we onze koffie op hadden, wilden we gaan en ik ging weg via de uitgang aan de binnenkant naar de toilet en ik ging ervan uit, dat Glen door de andere kant naar de auto ging. Toen ik via de hoofdingang van het winkelcentrum naar buiten ging en naar de auto liep was daar geen Glen. Hmmm, toch maar even terug naar binnen dan. En ja hoor, daar zat Glen gezellig aan tafel te kletsen met een ouder stel, wat iets later binnengekomen was voor een koffie met iets lekkers. Hun dagelijkse uitje.

Glen wilde naar buiten lopen en de man zei tegen hem: "are you leaving us all alone now?". Dat was het begin van een leuk gesprek met twee mensen, die een prachtige geschiedenis hadden samen. Altijd zo leuk, om die verhalen te horen van mensen en zo leuk, om gewoon aan tafel te eindigen bij mensen, die je totaal niet kent.

Uiteindelijk dan toch terug naar ons thuis hier in PE en weer een nachtje heerlijk geslapen. Klaar voor een nieuwe dag, we gaan vandaag naar een kleine Gamefarm hier, kijken of we wat diertjes kunnen vinden.

Heb een mooie dag vandaag! ❤️

Jouw reactie